Tuesday 26 July 2011

~MY LIFE ISN'T A FAIRY TALE~



STEP ON REALITY PLEASE!!!

My life isn't a fairy tale.. Everyone life isn't a fairy tale too!!

-------------------------------------

>> c'mon,, everybody can change.. We choose what we want to be either good or bad. Once we be a bad person it doesn't mean that we are bad forever.
>> senang la cakap. Awak tu budak baik, saya ni budak jahat..

-------------------------------------

i'm tired of these words.. for me, setiap orang ada ujian dia tersendiri. Dan janji Allah itu pasti, disebalik setiap kesulitan itu pasti ada kemudahan. 
Disebalik setiap kesusahan pasti ada jalan keluarnya.
Firman Allah SWT dalam surah al-insyirah : " kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan (5) sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan (6) 

Of course kita sebagai homo sapien ni, bila ditimpa kesulitan dab kesusahan pasti akan merasa sempit, lemas, sesak dada, x senang hati dan sebagainya. Dan masalah tu boleh jadi macam2 benda dari sesimple-simple bnda hinggalah secomplex-complex benda. Kita akan terus bingung dan tidak tahu macam mana nak selesaikan masalah ini. Tapi awas, jangan sampai rasa putus asa dan putus harap menghimpit kita.
Relax2, Allah dah kata semua masalah ada penyelesaiannya. 
Jadi, don't you ever putus harap pada pertolongon Allah. 
Islam ni cukup mudah, cukup sempurna, cukup indah. Macam yamg kita belajar kat skolah dulu, Islam adalah Ad-Diin. Faham x apa ad-diin tu??? Ni la masanya untuk kita fahami dan hayatinya. Ad-Diin adalah suatu cara hidup. Orang kampung saya cakap Islam is the way of life...
Cewaahh, hebat x orang kampung saya.. hehe.. Bila kita mension islam ni cara hidup kita pasti Islam mengajar kita segala-galanya dari sekecil2 perkara sehinggalah sebesar2 perkara.
Dari nak masuk tandas sehinggalah nak menikah, nak jadi pemerintah...

Islam galakkan kita untuk selalu buat solat istikharah. Mohan petunjuk dari Allah dan keyakinan bahawa Allah pasti menolong kita. No doubt at all. Pasti sangat2.. Hayatilah maksud Al-Fatehah yang selalu kita baca sekurang2nya setiap kali kita solat.
Firman Allah : "iyyaka na'budu waiyyaka nastai'in" ; hanya kepadaMu aku beribadah dan hanya kepadaMu aku memohon pertolongan. Kenapa perlu malu untuk minta pertolongan Allah yang memiliki segalanya, tapi x malu pulak nak minta pada makhluk yang x punya apa2.. Pohonlah pada Allah. Moga dipermudah segala urusan.. Ameenn!!

Setiap masalah dalam hidup pasti menuntut kita untuk membuat pilihan. Samaada kita memilih jalan yang betul atau jalan yang salah. Depends pada bagaimana keimanan 
dan pertimbangan akal kita untuk menentukan segalanya. Yakinilah dan imanilah dengan segala janji Allah..!!


Namun, kita kadang2 tertanya2 kenapa doa aku x makbul??
Jawapannya ada pada diri kita sendiri. Mungkin kita belum cukup berdoa pada Allah atau mungkin juda amalan kita selama ini x cukup?? ketuk dada tanya Iman..

Okey, pada sesiapa yang masih keliru dengan masalah mereka, kembalilah pada Allah, kembalilah pada Islam. Sesungguhnya bila kita yakin dan beriman dengan Allah, kekuatan itu akan datang...
Tiada yang dapat menggetarkan seorang mukmin kerana Allah bersama mereka..
ISLAM IS THE WAY OF LIFE.
Hidup ini, kita perlu optimis bukan pesimis!!
Jangan selalu berkata " Oh Allah, I have a big problem"
but always says " Oh problems, I have Allah The Most Merciful"
Remember, always smile when difficulties comes to you!!


Uhuks!!! peace no war!!




0 comments: