Tuesday, 26 July 2011

~MY LIFE ISN'T A FAIRY TALE~



STEP ON REALITY PLEASE!!!

My life isn't a fairy tale.. Everyone life isn't a fairy tale too!!

-------------------------------------

>> c'mon,, everybody can change.. We choose what we want to be either good or bad. Once we be a bad person it doesn't mean that we are bad forever.
>> senang la cakap. Awak tu budak baik, saya ni budak jahat..

-------------------------------------

i'm tired of these words.. for me, setiap orang ada ujian dia tersendiri. Dan janji Allah itu pasti, disebalik setiap kesulitan itu pasti ada kemudahan. 
Disebalik setiap kesusahan pasti ada jalan keluarnya.
Firman Allah SWT dalam surah al-insyirah : " kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan (5) sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan (6) 

Of course kita sebagai homo sapien ni, bila ditimpa kesulitan dab kesusahan pasti akan merasa sempit, lemas, sesak dada, x senang hati dan sebagainya. Dan masalah tu boleh jadi macam2 benda dari sesimple-simple bnda hinggalah secomplex-complex benda. Kita akan terus bingung dan tidak tahu macam mana nak selesaikan masalah ini. Tapi awas, jangan sampai rasa putus asa dan putus harap menghimpit kita.
Relax2, Allah dah kata semua masalah ada penyelesaiannya. 
Jadi, don't you ever putus harap pada pertolongon Allah. 
Islam ni cukup mudah, cukup sempurna, cukup indah. Macam yamg kita belajar kat skolah dulu, Islam adalah Ad-Diin. Faham x apa ad-diin tu??? Ni la masanya untuk kita fahami dan hayatinya. Ad-Diin adalah suatu cara hidup. Orang kampung saya cakap Islam is the way of life...
Cewaahh, hebat x orang kampung saya.. hehe.. Bila kita mension islam ni cara hidup kita pasti Islam mengajar kita segala-galanya dari sekecil2 perkara sehinggalah sebesar2 perkara.
Dari nak masuk tandas sehinggalah nak menikah, nak jadi pemerintah...

Islam galakkan kita untuk selalu buat solat istikharah. Mohan petunjuk dari Allah dan keyakinan bahawa Allah pasti menolong kita. No doubt at all. Pasti sangat2.. Hayatilah maksud Al-Fatehah yang selalu kita baca sekurang2nya setiap kali kita solat.
Firman Allah : "iyyaka na'budu waiyyaka nastai'in" ; hanya kepadaMu aku beribadah dan hanya kepadaMu aku memohon pertolongan. Kenapa perlu malu untuk minta pertolongan Allah yang memiliki segalanya, tapi x malu pulak nak minta pada makhluk yang x punya apa2.. Pohonlah pada Allah. Moga dipermudah segala urusan.. Ameenn!!

Setiap masalah dalam hidup pasti menuntut kita untuk membuat pilihan. Samaada kita memilih jalan yang betul atau jalan yang salah. Depends pada bagaimana keimanan 
dan pertimbangan akal kita untuk menentukan segalanya. Yakinilah dan imanilah dengan segala janji Allah..!!


Namun, kita kadang2 tertanya2 kenapa doa aku x makbul??
Jawapannya ada pada diri kita sendiri. Mungkin kita belum cukup berdoa pada Allah atau mungkin juda amalan kita selama ini x cukup?? ketuk dada tanya Iman..

Okey, pada sesiapa yang masih keliru dengan masalah mereka, kembalilah pada Allah, kembalilah pada Islam. Sesungguhnya bila kita yakin dan beriman dengan Allah, kekuatan itu akan datang...
Tiada yang dapat menggetarkan seorang mukmin kerana Allah bersama mereka..
ISLAM IS THE WAY OF LIFE.
Hidup ini, kita perlu optimis bukan pesimis!!
Jangan selalu berkata " Oh Allah, I have a big problem"
but always says " Oh problems, I have Allah The Most Merciful"
Remember, always smile when difficulties comes to you!!


Uhuks!!! peace no war!!




Monday, 25 July 2011

~PINTU-PINTU SYAITAN~

BISMILLAH..


Sabda Rasulullah " sampaikan dariku walau sepotang ayat" 


Ana nak kongsi sedikit tentang pembacaan ana mengenai buku BAHTERA PENYELAMAT DALAM KEHIDUPAN PENDAKWAH.


Di bawah topik rintangan perjuangan dalam kehidupan pendakwah...
1. Orang mukmin yang dengki padanya
2. Orang munafik yang benci kepadanya
3. Orang kafir yang memeranginya
4.SYAITAN YANG MENYESATKAN
5. Nafsu yang merangsang


Fokus ana sekarang cumalah perihal syaitan yang menyesatkan kita para da'ie sekalian


Beberapa hari lagi Ramadhan akan datang menjemput kita..



dan janji Allah telah termaktub bahawa syaitan akan di belenggu pada bulan mulia ini


“Apabila masuk bulan Ramadhan, dibukakan pintu-pintu


 langit dan ditutup pintu-pintu neraka Jahannam, serta


 dibelenggu  syaitan-syaitan”.
 



Hadis ini diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a.Ia adalah hadis


yang sahih yang dikeluarkan oleh Imam Bukhari(lihat Ibnu 


Hajar, Ahmad bin Ali bin Hajar(1998), Fathul Bari, Kaherah : 


Dar al-Hadis, jld.4, hlm.140)


Namun, walaupun begitu syaitan tetap merupakan musuh 


nyata bagi kita


Firman Allah :




"Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu (Adam), lalu 


Kami bentuk tubuhmu, kemudian Kami katakan kepada para 


malaikat,'bersujudlah kamu kepada Adam', maka mereka pon 


bersujud kecuali iblis. Dia tidak termasuk mereka yang 


bersujud. Allah berfirman: 'Apakah yang menghalangimu 


untuk bersujud(kepada Adam) di waktu Aku menyuruhmu?', 


mereka menjawab,'saya lebih baik daripadanya, Engkau 


ciptakan aku dari api sedangkan dia Engkau ciptakan dari 


tanah"




Surah Al A'raff : 11-12




"Iblis menjawab : 'kerana Engkau telah menghukum saya 


tersesat, saya benar-benar akan (menghalangi) mereka dari 


jalan Engkau yang lurus. Kemudian saya akan mendatangi 


mereka dari muka dan dari belakang mereka, dari kanan dan 


kiri mereka. Dan Engkau tidak akan mendapati kebanyakan 


mereka bersyukur (taat)"




Surah A'raff : 16-17




Betapa jelas bagaimana syaitan bertekad untuk menyesatkan 


anak cucu Adam. Sebagai seorang dai'e cabaran buat kita lagi 


besar. Pokok pangkalnya sekarang adalah dari mana syaitan 


ini menyelinap??






Menurut Imam Al-Ghazali terdapat beberapa pintu masuk 


syaitan




1. MARAH




Sesungguhnya marah menghilangkan kewarasan aqal, 


buktinya betapa banyak kes2 bunuh sekarang disebabkan 


oleh dendam dan amarah??? Seriusnya hal ini sehingga 


terdapat satu hadith daripada Rasulullah :




 "la taghdhob; jangan (dikuasai ) marah.










Seorang wali Allah bertanya kepada iblis :


"Cuba engkau terangkan bagaimana engkau menawan anak 


adam?' Iblis menjawab: " aku tawan dia ketika ia marah dan 


ketika ia bernafsu."  






2. NAFSU SYAHWAT




Manusia ini memang diciptakan dengan nafsu. Nafsu 


terhadap makanan, nafsu terhadap hubungan kelamin, nafsu 


terhadap harta, dan lain2. Namun, Islam ini cukup indap, 


cukup sempurna. Untuk mengatasi bahaya syahwat Islam 


telah mengatur cara-cara untuk memenuhi tuntutannya.




Berkaitan dengan nafsu terhadap makanan, Rasulullah 


menasihatkan supaya tidak keterlaluan sehingga perut gendut 


dengan makanan.




  "Tidak ada bekas yang dipenuhi oleh anak adam yang lebih 


buruk dari perutnya sendiri"




Berkaitan nafsu syahwat dan keserakahan nafsu seks, 


Rasulullah berpesan :




  "Jika anda dapat menjamin kepadaku dengan menjaga 


anggota antara misai dan janggutmu dan anggota 


antara dua pahamu, maka aku jamin syurga untukmu"




Firman Allah


  " Antara ciri orang beriman itu ialah yang menjaga 


kehormatn mereka"




Tentang nafsu kecintaan terhadap harta, Islam menggariskan 


kepada kita jalan yang benar.




Firman Allah


  "Berinfaqlah kepada orang-orang fakir yang tidak berjaya 


berjihad di jalan Allah, mereka tidak dapat (berusaha)dibumi; 


orang yang tidak mengetahui menyangka mereka orang kaya 


kerana mereka memelihara diri dari meminta-minta. Kamu 


kenali mereka dengan melihat sifat-sifatnya, mereka tidak 


meminta kepada mereka secara mendesak'




 Surah Al-Baqarah : 273








Sabda Rasulullah:


  " Kaya bukan semata-mata banyak harta tetapi kaya


 sebenar ialah kaya budi dan jiwa"






3. TERGESA-GESA




Sifat tergesa-gesa dan tidak cermat dan berhati-hati 


mendorong seseorang mengumpat saudaranya sehingga 


mampu melakukan perkara yang dilarang oleh Allah. Ia juga 


boleh menjada punca tercetusnya fitnah dan tragedi dalam 


jemaah.




sabda Rasulullah :


  "Sifat tergesa-gesa itu datangnya dari syaitan (manakala) 


cermat dan berhati-hati dari Allah"






4. HASAD DENGKI




Hasad dengki merupakan satu virus yang sangat bahaya 


wujud dalam hati manusia. Ini mendorong seseorang untuk 


melakukan apa sahaja walaupun menyeleweng untuk 


menjebak manusia yang ia dengki kepadanya






5. KIKIR




Firman Allah


  " Syaitan menjanjikan (menakutkan) kamu dengan (risiko) 


kepapaan, sentiasa menyuruh kamu melakukan kejahatan. 


(Akan tetapi) Allah menjanjikan untuk kamu keampunan dan 


kurnia daripadanya, dan Allah Maha  Luas (kurnianya) dan 


Maha Mengetahui.








Sufian berkata 'tidak ada senjata yang ada pada syaitan yang 


lebih mampan dari senjata tajut papa. Kalau termakan 


dengan senjata itu maka seseorang itu mula menurut 


kebatilan, tercegah dari menyatakan kebenaran, mulalah ia 


bercakap menurut nafsu dan menyangka buruk terhadap 


Tuhannya.






6. TAKABBUR




Firman Allah



 "Apakah yang menghalangimu untuk bersujud(kepada 


Adam) di waktu Aku menyuruhmu?', mereka menjawab,'saya 


lebih baik daripadanya, Engkau ciptakan aku dari api 


sedangkan dia Engkau ciptakan dari tanah"




Al-A'raff : 12






7. BURUK SANGKA TERHADAP MUSLIMIN YANG LAIN




Firman Allah :


  " Wahai orang-orang yang beriman, hindarilah dari sifat 


banyak berprasangka. Kerana senahagian dari sangka-sangka 


adalah dosa."







Tuesday, 19 July 2011

~rindu kamu~

"one new massage!!"



... open, reading....

[nia..nia.. ]

  "salam sahabat.. buat ape??"

oh, rindunya aku padanya.. NIA..

lame cuti kali ni tapi berapa kali aku jumpa gn kawan2..

NONE!!

oh lell,, too bad..

aku rindu, rindu sungguh pada kenangan2 lame kita bersama..

kenangan nakal2 di smkaka..



1MB2, 1MB4, 2MB5, 3MB5, 4MB5, 5MB5

haha,, setiap kali teringat mesti nak gelak..

even time sklh tu macam2 rasa x suka,,,
bila dah habis sklh baru rasa indahnya hidup kat sklh..

tambah2 duk asrama.. macam2 berlaku...

sup bunjut la, hantu la, ponteng prep la..

kikiki..

rindu kamu kakarianz~~~

bila masuk USIM, baru rasa tarbiah tu apa..



rugi rasanya sia2kn umur d sekolah macam tu je..

hope sume kawan2 kakarianz merasakan nikmat tarbiah..

hidup dan mati demi ISLAM

inna solati wanusuki wamahyaya wamamati lillahi rabbil alamin...

beramal n menghayati apa ertinya aku seorang MUSLIM..