Friday, 16 August 2013

NEW BRANDING

In The Name of Allah..

Waaahhhhh....
Berabuk,, kusam, very boring...
Lamanya x update blog sampai nk bukak td pon da x ingt password..
Nseb baikla lepas sign in..
Time to write again.

....
..

blurrrr
Baru je selesai jalan2 tgk fb..
full with notifications sampai x terbuka. Last2 baca kat page je.
lots of picture raya kawan2.
x kurang juga yg mendirikan masjid.
Alhamdulillah. Barakallahulakuma

Tapi, paling banyak ialah berita tentang keadaan di Mesir.
MasyaAllah,, speechless.. x taw nk komen ape.
Hebatnya ujian yang Allah turunkan buat saudara2 kita disana
Sekarang Mesir dah isytihar darurat..
Apa yang boleh aku bantu??
Makin ramai Ulama' yang syahid, makin ramai saudara kita terbunuh..
Apa yang boleh kita bantu?
Nak ke sana? Mustahil buat masa sekarang..
Bukannya aku ni pandai pegang senjata or ape2 pon.
pandai pegang sudip gn senduk pon da ckp baik..
Jadi, apa yg boleh ak bantu??

Ingat, doa senjata Muslim.
DOA
DOA dan
DOA lagi...
dan lagi...
Allahumma taqabbal minna du'aana (Ya Allah, makbulkanlah doa kami)

Makin membara impian aku selama ini.
Suatu hari, aku nak join MERCY..
At least dapat tolong sikit.
Aku kagum dengan doktor2 yg pergi kesana..
Cuba sedaya upaya untuk tolong umat Islam.
Ya Allah,permudahkanlah perjalananku.

Today is my last day at home..
Tonight i will depart back to KL..
A new journey in my life will begin..
New semester will soon start.. Clinical life, how is it?
Allahuyusahhil




Sunday, 29 April 2012

:: CLEAN OURSELF, CLEAN OUR COUNTRY, CLEAN THE FIKRAH ::


Bismillah..
Satu perkongsian buat adik beradik yg amat sy saying selamanya~~
Perkongsian dari manusia di saf belakang pada 28 April yg lalu..

Pada malam 27 April, sy merancg turun berseorngn dek x de yg nak ikut sama
Dua malam mengkaji page BERSIH, supaya segala peraturan dan langkah keselamatan dipatuhi
Saya x nak jadi perosak kecantikan perangcangan BERSIH.. status solo berub ah
Terbukti perancangan Allah terbaik..
Kawan saya Berjaya pujuk parents untuk benarkan dia pergi..
Akhirnya saya berteman ke detinasi idaman keesokan paginya..
Walaupun parents sendiri melarang keras, namun demi keyakinan yg terpasak
Kugagahkan kaki melangkah disaat ramai yg meragui keputusan kami berdua

Berbekalkan semangat yg berkobar2, pada pukul 8 pagi kami bertolak
Destinasi ke KLCC, namun skali lagi kami menukar rancangan utk berhenti shj di masjid jamek..
Suasana pagi2, x payah cerita..
Kuningnya walaupun masih awal.. amat tenang, teramat2 tenang
Mungkin masih awal, namun jalan telah disekat awal oleh pihak polis..
Pihak polis lagi ramai dr kuning2 ni..
Kaget juga pada awalnya, mujurlah ada sahabt@adik beradik lain yg turun sekali
Bolehlah kami menumpang arah..
                1st note : in my opinion mmg wanita dilahirkan perlukan kpd pimpinan lelaki
Paling seronok bila tgk anak2 kecil dengan mask, baju dan head band kuning..
Bersihnya jiwa kecil mereka, belum mengerti tapi telah diajar.. aku cemburu namun masih bersyukur
Aku masih dijalan ini.. Alhamdulillah ya Allah.. tetapkan hati kami semua
Dari pukul lapan pagi hinggalah hampir Zohor, suasana sangat aman
Peserta masih mengikut arahan pimpinan, namun ramai juga yang datang tanpa matlamat yang jelas
Tanpa mengikut garis panduan yang digariskan..
Merokok dalam crowd, pakai baju b4 perhimpunan..
Tapi masih terkawal.. paling benci rokok
Harap Malaysia boleh block penjualan rokok..
Dari malam semalam semua x dibenarkan masuk dataran merdeka
Sehinggalah keakhirnya~~ x pernah diberi
Satu fenomena yang sy rindui, dakwah terbuka umat Islam
Ramai-ramai bersolat di tengah jalan, harap orang bukan Islam lebih terbuka dengan Islam

Pukul 2 tengahari…
Tibalah masanya perhimpunan sebenar..
Arahan tiba dari pagi hingga sekarang untuk kami duduk sahaja dan bantah
DUDUK DAN BANTAH SAHAJA..
Rundingan mula dijalankan secara aman, saya hanya melihat dari side tepi dan agak belakang
Masih belum sekuat mereka dibarisan pertama
Masih ada yang menghalang perjuangan diri
Masih ada kebimbangan tentang JPA dan status skrg
Saya malu sebenarnya, saya mahu duduk di depan,
Suatu hari saya berazam untuk berada didepan.. barisan pertama dengan matlamat yang jelas
Bukan datang hanya mengikut orang, tapi faham perjuangan sebenar
Setelah satu jam lebih, kami mula bertanya-tanya ini sahajakah bersih
Kenapa??
Kerana terlalu aman
Polis terlalu ramai, namun hanya mampu berdiri, merakam dan memerhatikan kami
Tiada kesalahan yang dilakukan untuk kami diserang
Sungguh, tak pernah ada perhimpunan sebegini aman
Ramai yang tidak percaya dengan apa yang berlaku
Kami boleh berkenal-kenalan
Kami sempat bertukar-tukar pendapat
Sempat juga mengetahui tentang isentif perkahwinan di Kelantan
Warga emas yang penat duduk, tak payah cakap lah
Betapa lama kami duduk sampai naik kematu dibuatnya
Warga emas sampai x mampu berdiri lagi kerana terlampau lama duduk
Siap ada pertunjukan lagi
Suasana sangat ceria,, sangat-sangat ceria dan bahagia
Saya suka BERSIH 3.00!!

Tiba-tiba, jam 3.30 petang lebih kurang (x pakai jam, refer to kawan je)
Setelah rundingan yang dibuat tidak menapakkan hasil
Kekecohan mula kedengaran..
Saya nampak orang ramai mula memasuki dataran merdeka
Polis seolah-olah tidak menghalang, namun FRU dibelakang telah lama bersedia dengan battalion mereka, peralatan mereka gah walaupun kami datang bersenjatakan tuala kecil dan air mineral
Sejak 2.00 petang FRU bersedia
Sejurus itu, semburan water canon mula menyerang mereka2 ini
Tembakan gas mula mengaburi padangan kami di belakang
Agakan kami gas dan air itu hampir mustahil mengenai kami dek jarak yang cukup jauh
Namun, sangkaan kami jauh tersasar
Hebat sungguh invention manusia, jarak yang begitu jauh bagai sejengkal sahaja bagi mereka
Namun, kuasa Allah jauh lagi hebat..
Bila gas mula ditembak kepada kami di barisan belakang, skuad amal mula memberikan arahan
Pimpinan meminta semua peserta bersurai.. kami bersedia untuk bersurai
Kami mula bergerak menjauhi gas dan air pelik itu..
Saluran pernafasan kami hampir tersekat
Aku memikirkan mak cik2 dan pak cik2 yang tidak sekuat kami anak muda
Namun merekalah dihadapan itu..
Mampukah mereka lari segagah kami ini??
Atau hanya mampu duduk menanti nasib..
Anak2 kecil berpegengan tangan dengan abang dan ayah mereka
Lari menyelamatkan diri, itulah reflex normal manusia
Yang aku kesalkan, setelah jauh kami lari, mereka2 ini masih mengejar kami
Peluru gas ini masih memburu kami
Aku buntu, ini serangan terhadap kami atau hanya kerana tidak membenarkan kami masuk ke dataran??
Sungguh buntu.. aksi kejar mengejar ini tidak berakhir disini, setibanya kami di sogo sekali lagi kami diserang
Tepat kelongsong itu tekena pinggangku, ada juga kenangan terkena kelongsong gas
Kami lari lagi.. sejauh mana lagi.. ntah la, tak ada jawapan untuk itu
Kalau benar mereka tembak gas, pancut water canon kerana tak mahu kami masuk ke dataran, janganlah sampai memburu kami. Kami ingin bersurai.. tembak lah di dataran sahaja
Kami ingin keluar, ingin pulang namun semua jalan ditutup
Pergi kekiri dikepung polis dan gas, jalan kekanan sama sahaja..
Kemana patut kami pergi??
Setelah sedikit reda, sampailah pasukan mercy menghantar air kepada kami..
Alhamdulillah, ramai yang berterima kasih..
Setelah itu, datang pula kereta peronda polis
Pada awalnya tenang, tetapi tiba2 kembali tidak terkawal.. aksi baling-membaling botol mula terjadi
Kami difahamkan, kereta ini telah melanggar peserta himpunan
Sebab itu mereka2 ini marah
Ada juga insiden, motor polis mati ditengah jalan. Demi mengelakkan org ramai membaling dan menghentam beliau reflex beliau mungkin mengarahkannya mengacu pistol kepada kami
Semua mula kaget dan lari bertempiaran..
Sehinggalah mengjelang 5.30 petang, penat melarikan diri.. kami merancang ke masjid kg baru untuk solat asar
Seorang mak vik yang berjemaah dengan kami di masjid menguatkan lagi semangat kami
Sangat lembut orangnya, namun semangat dihati bagaikan sumayah memperjuangkan hak
Kami malu, cukup malu.. berkaki ayam dari dataran hingga ke masjid
Kerana lari kasut tercabut, aku pernak merasai kesakitan berlaki tanpa kasut dijalan raya
Namun tiada apa dapat menghalang bila tekad dibulatkan..
“ nak, jangan pernah serik, jangan serik jadi begini, jangan berhenti berjuang”
Terkesima aku, nasihat ikhlas dari seorang  asing namun dekat.. inilah ikatan aqidah
Tak ku ragui bagaimana ansar sanggup bekorban demi muhajirin..

Usai segalanya kami mula kembali ke stesen lrt masjid jamek untuk pulang
Paling mengejutkan waktu itu sudah masuk pukul 7 petang
Namun di kawasan itu masih ramai berhimpun dan masih ramai FRU
Masih ditembak gas pemedih mata, masih disembur water canon itu..
Sampai bila baru mereka2 ini boleh pulang..??
Semangat sungguh mereka memperjuangkan hak~~
Dengan berat hati kami pulang jua..
Selamat berjuang lagi saudara2 ku..
2nd note : kami memperjuangkan hak kami.. kalau hak ini diberi dan dijaga xkan ada perkara sebegini
3rd note : kalaulah rundingan pimpinan kami dilayan, tiada insiden begini akan berlaku InsyaAllah
4th note : himpunan ini cukup cantik dirancang, kalau semua hadamkan tujuan dan peraturan bukankah lebih manis??
5th note : ini penguat semangat kita buka reason untuk kita futur.
6th note : matlamat perlu jelas. Kenapa datang dan apa perjuangan kita
7th note : menilailah dengan perspektif yang adil. Telah dinyatakan kita datang bukan atas dasar kepartian atau sebagainya. Kesilapan kita perlu akui, kebaikan mereka jangan dilempar tepi.. bersikap adillah. Dua- dua pihal ada kesalahan. Koreksi diri..
8th note : kepada adik beradikku yang datang, tahniah. Moga ada alasan kita disana nanti~~ buat yang belum berpeluang, bulatkan tekad anda, Hanya Allah tempat kita bergantung. Suarakanlah kebenaran walaupun payah dan pahit. Moga Allah pandu n kuatkan kita semua..
Sayang ntum kerana Allah~~
~bergandingan didunia, berjiran disyurga~

Wednesday, 30 November 2011

~ASSIGNMENT SOLAT JAMAK UNTUK PESAKIT~







PENDAHULUAN
Solat adalah satu rukun Islam yang kelima yang telah diturunkan oleh Allah kepada Rasulullah untuk disampaikn kepada seluruh umat Islam. Solat adalah ibadah yang dimulakan dengan takbir dan disudahi dengan salam.Suatu kewajipan pada setiap individu yang telah mencapai usia baligh.Solat yang difardukan ke atas umat Islam adalah lima waktu sehari semalam. Soat telah disyari’atkan pada malam Isra’ setahun sebelum Hijrah. Firman Allah s.w.t. dalam surah an-Nisa’:


Maksudnya; Kemudian apabila kamu telah selesai mengerjakan sembahyang, maka hendaklah kamu menyebut dan mengingati Allah semasa kamu berdiri atau duduk dan semasa kamu berbaring. Kemudian apabila kamu telah merasa tenteram (berada dalam keadaan aman) maka dirikanlah sembahyang itu (dengan sempurna sebagaimana biasa). Sesungguhnya sembahyang itu adalah satu ketetapan yang diwajibkan atas orang-orang yang beriman, yang tertentu waktunya

Maksudnya; Maka dirikanlah solat kerana tuhanmu dan berkorbanlah (Surah Al Kauthar;2)
Hadis Talhah bin Ubaidillah r.a katanya:
Seorang penduduk Najd telah datang menghadap Rasulullah s.a.w dengan keadaan rambutnya yang kusut. Kami mendengar nada suaranya tetapi tidak memahami kata-katanya. Setelah hampir kepada Rasulullah s.a.w dia terus bertanya mengenai Islam. Lalu Rasulullah s.a.w bersabda: Ia adalah sembahyang lima waktu sehari semalam. Lelaki tersebut bertanya lagi: Masih adakah sembahyang lain yang diwajibkan kepada ku? Rasulullah s.a.w menjawab dengan bersabda: Tidak, kecuali jika engkau ingin melakukannya secara sukarela iaitu sembahyang sunat. Seterusnya kamu hendaklah berpuasa pada bulan Ramadan. Lalu lelaki tersebut bertanya lagi: Masih adakah puasa lain yang diwajibkan kepada ku? Baginda menjawab dengan bersabda: Tidak, kecuali jika engkau ingin melakukannya secara sukarela iaitu puasa sunat. Rasulullah s.a.w meneruskan sabdanya: Keluarkanlah zakat. Kemudian lelaki tersebut bertanya: Adakah terdapat zakat lain yang diwajibkan kepadaku? Baginda menjawab dengan bersabda: Tidak, kecuali jika engkau ingin mengeluarkannya secara sukarela iaitu sedekah. Kemudian lelaki itu beredar sambil berkata: Demi Allah, aku tidak akan menambah dan menguranginya. Rasulullah s.a.w bersabda: Dia amat beruntung sekiranya membenarkan iaitu menepati apa yang telah diucapkannya (Nombor Hadis Dalam Sahih Muslim [Dalam Bahasa Arab sahaja]: 12 )

Rasulullah SAW bersabda maksudnya: "Suruhlah anak-anakmu mengerjakan solat pada usia 7 tahun dan pukullah mereka (bila tidak mahu) pada usia 10 tahun dan pisahkan mereka ditempat-tempat tidur" (HR. Ahmad dan Abu Dawud). Dari hadis di atas dapat kita mengambil pelajaran bahawa solat itu merupakan tiang agama yang wajib dikerjakan bagi kaum muslim. Jika anak berusia 10 tahun tidak mahu mengerjakan solat di suruh pukul sudah tentu bagi yang sudah baligh berat lagi hukumannya.  Dalam sebuah hadis ada disebutkan, sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda maksudnya: "Yang membezakan (seorang itu mukmin) dan kufur serta syirik adalah meninggalkan solat". (Riwayat Muslim)

Justeru, kita sebagai hamba Allah yang menganut agama Islam perlulah melaksanakan kewajipan dengan sebaik mungkin walaupun dalam keadaan kita bermusafir, sakit atau sebarang keadaan yang tidak menghalang kita untuk menunaikan rukun Islam ini. Sesungguhnya Islam ini sempurna dan Allah telah menyediakan kemudahan pada hambaNya untuk melaksanakan kewajipan mereka. Contohnya, seperti dalam solat Allah telah menetapkan rukhsah iaitu kemudahan dalam melaksanakan solat dengan syarat-syarat tertentu.
Kami akan membincangkan dengan lebih terperinci tentang solat jama’ untuk pesakit bersama dalil-dalil yang sahih yang boleh dijadikan hujah.

LATAR BELAKANG MASALAH
Isu ini timbul ekoran daripada pertanyaan orang ramai kepada JAKIM mengenai hukum sembahyang jamak kerana menjalani rawatan penyakit-penyakit kronik seperti rawatan hemodialisis bagi penyakit buah pinggang, rawatan penyakit jantung, lumpuh dan seumpamanya yang telah mendapat pengesahan daripada doktor- doktor pakar daripada hospital-hospital kerajaan ataupun swasta.
Penggunaan alat-alat semasa dan sesudah rawatan homodialisis adalah seperti berikut:-
(i) Semasa Rawatan
Setiap pesakit dikehendaki menjalani pemeriksaan tekanan darah sebelum, semasa dan sesudah rawatan sekurang- kurangnya 5 kali menggunakan alat khas tekanan darah tinggi. Kemudian ditimbang berat badan satu (1) kali sebelum dan satu (1) kali selepas rawatan untuk mengetahui berat sebenar. Bagi timbangan berat sebelum rawatan untuk mengetahui kedudukan berat air yang ada di dalam badan dan timbangan kedua selepas rawatan untuk mengetahui berapakah sudah dikurangkan air dalam badan.
Semua bacaan untuk timbangan berat ini dicatat dalam buku rekod peribadi. Kemudian jururawat akan membuat suntikan di dua tempat di lengan - satu untuk pengeluaran darah dan satu untuk memasukkan semula darah. Setelah suntikan dibuat, jarum itu tetap berada di lengan pesakit dari awal hingga ke akhir masa rawatan sekurang-kurangnya 4 jam atau paling lama 5 jam. Aliran darah keluar melalui bawah lengan suntikan bahagian bawah memasuki tiub yang digunakan untuk masuk ke dalam satu tabung penapis sebagai ganti fungsi buah pinggang - untuk menapis segala darah kotor dan lebihan air yang berada dalam darah menggunakan mesin khas. Kemudian darah yang bersih disalurkan semula ke lengan bahagian atas melalui jarum yang tersedia.

(ii) Selepas Rawatan
Setelah cukup masa rawatan sekurang-kurangnya 4 jam tadi, jururawat akan membuka tampalan serta jarum berkenaan dan diletakkan tampalan lain dengan menggunakan sejenis kain yang dikeraskan di bahagian liang suntikan supaya menghalang darah keluar kerana ketika itu jika tidak dibuat demikian, darah akan terpancut dengan kuat (dalam tempoh 1 jam). Liang suntikan hanya boleh dibuka dalam tempoh lebih 40 - 60 minit kerana di waktu itulah bagi pesakit tertentu liang suntikan itu telah tertutup oleh darah yang beku, tetapi bagi sesetengah pesakit pula lebih daripada 1 jam, ini bergantung kepada kecairan atau kepekatan darah seseorang.
Oleh hal yang demikian, bolehkah orang yang menjalani rawatan hemodialisis dan seumpamanya menunaikan sembahyang Zohor dengan Asar - Jamak Takhir disebabkan oleh rawatan berkenaan?
(i) Bagi pesakit yang mengambil syif rawatan pertama iaitu jam 6.00 pagi - 12.00 tengahari, dalam tempoh rawatan ini tidak menimbulkan masalah dari segi waktu sembahyang fardhu kerana rawatan itu telah selesai sebelum waktu Zohor.
(ii) Bagi pesakit yang mengambil syif rawatan kedua iaitu jam 11.00 pagi - 6.00 petang, menimbulkan implikasi hukum mengenai sembahyang. Ini menyebabkan waktu sembahyang Zohor luput. Sementara itu sekiranya pesakit mengambil wuduk sebelum rawatan dibuat, ia boleh membatalkan wuduk disebabkan persentuhan dengan jururawat wanita bagi pesakit lelaki atau disebabkan keluar angin daripada dubur.
(iii) Bagi mereka yang mengambil syif rawatan ketiga iaitu jam 3.00 petang - 9.00 malam, menimbulkan masalah kerana melibatkan sembahyang Asar dan Maghrib. Apakah boleh bagi pesakit berkenaan sembahyang Jamak Takdim - Sembahyang Zohor dan Asar dan Jamak Takhir - Sembahyang Maghrib dan Isyak?



PANDANGAN JUMHUR ULAMA’
  1. Mengikut pendapat Mazhab Syafie, harus jamak sembahyang kerana musafir yang lama perjalanannya dengan sebab hujan secara jamak takdim sahaja, apabila dilakukan sembahyang itu secara berjemaah di masjid yang jauh daripada rumahnya, mengelakkan kesusahan untuk pergi ke sana, maka ia harus menjamakkan sembahyang walaupun tidak kerana hujan dan harus jamak sembahyang sama ada takdim atau takhir bagi orang yang sakit.

  1. Menurut pendapat Mazhab Maliki, harus jamak sembahyang ketika bermusafir jauh atau dekat. Begitu juga bagi orang yang sakit yang pitam atau sakit di kepala yang boleh menghalangnya daripada menunaikan sembahyang ketika masuk waktu kedua, maka harus baginya mentakdimkan sembahyang tersebut. Begitulah juga harus jamak sernbahyang kerana hujan lebat, ribut pasir, kegelapan malam, maka harus dijamak secara takdim sembahyang maghrib dan isyak dengan syarat sembahyang tersebut dilakukan di masjid secara berjamaah.

  1. Mengikut Mazhab Hambali, harus bagi orang yang sakit menjarakkan sembahyang ketika timbulnya kesusahan mendirikan sembahyang apabila masuknya waktu. Harus juga menjamakkan sembahyang bagi orang yang lemah daripada mengetahui awal waktu sembahyang bagi orang yang buta dan begitu juga bagi orang yang takut berlaku kemudaratan ke atas dirinya, harta atau maruahnya atau takut kemudaratan yang bersangkutan dengan kehidupannya dengan meninggalkan sembahyang dan yang lebih utamanya ialah memilih yang paling mudah ke atasnya sama ada untuk jamak takdim atau takhir dengan mematuhi syarat-syarat takdim dan takhir seperti tertib, niat jamak dan berterusan uzur.

  1. Sementara Mazhab Hanafi pula tidak harus jamak sembahyang secara takdim kecuali bagi orang yang mengerjakan haji di Arafah dengan syarat berjamaah berserta Imam atau naibnya dan tidak harus mentahlulkan sembahyang kecuali di Muzdalifah bagi orang yang mengerjakan haji, maka ia boleh sembahyang Asar dalam waktu Zohor di Arafah dan sembahyang Maghrib dalam waktu Isyak di Muzdalifah.


Berikut disertakan sekali dalil Hadis mengenai perkara ini. Dalil mengenai solat dilakukan secara Qasar dan Jama' adalah ijtihad ulama'. Jumhur mengatakan boleh melakukan Jama' dan Qasar. Mereka ini merupakan ulama'-ulama' yang layak mentafsirkan hadis Nabi saw dalam bentuk amalan Fiqh. Ini merupakan dalil yang kuat untuk dijadikan sandaran. Kesilapan kita dalam mempelajari hadis ialah mengamalkannya secara langsung (harfiyah) TANPA mengetahui bagaimana Imam-Imam ini melakukan pengambilan hukum dari hadith tersebut.
  1. Ibnu ‘Abbas radhiallahu 'anhu menerangkan:
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam pernah menjamak sembahyang Zuhur dan Asar serta Maghrib dan Isyak di Madinah (bukan dalam musafir), bukan kerana dalam ketakutan atau hujan.” Lalu orang bertanya kepada Ibnu ‘Abbas: “Kenapa Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam berbuat sedemikian?” Jawabnya: “Baginda bertujuan agar tidak menyukarkan umatnya.”
Ada pihak yang menggunakan hadis ini untuk membolehkan menjamak sembahyang secara sesuka hati tanpa ada kesulitan. Syaikh al-Albani rahimahullah menjelaskan: Hadis ini tidaklah seperti apa yang disangka oleh banyak para penuntut ilmu bahawa sembahyang (jamak) itu boleh dilakukan bila-bila sahaja. Kedua-dua hadis di atas sudah memadai untuk membatalkan pendapat mereka yang hanya menghadkan sembahyang hanya boleh dijamakkan ketika dalam perjalanan kerana Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam menjamak sembahyangnya ketika baginda berada di Madinah iaitu dalam keadaan bermukim. Malah hadis dari Ibnu ‘Abbas radhiallahu'anhu ini dijadikan  hujjah oleh  ulama’ untuk membolehkan sembahyang itu dijamak asalkan terdapat keperluan yang mendesak dan valid demi untuk menghindari kesulitan yang dihadapi itu.  Malah kata-kata Ibnu ‘Abbas  “bukan kerana dalam ketakutan atau hujan” secara tidak langsung menunjukkan bolehnya menjamak sembahyang jika kita berada dalam kedua-dua situasi tersebut.
  1. Syaikh Abu Ubaidah Masyhur pula berkata selain dari dalam ketakutan ataupun hujan yang lebat: Diperbolehkan menjamak sembahyang ketika tanah dalam keadaan berlumpur, udara yang dingin, turun salju, sakit, angin kencang bahkan kerana adanya uzur atau kepentingan lain.
  2. Ibnu Taymiyyah berkata: “Mazhab Fiqh yang paling longgar dalam masalah menjamak sembahyang adalah mazhab al-Imam Ahmad. Sebab beliau telah membolehkan menjamakantara dua sembahyang hanya disebabkan adanya keperluan ataupun ketika sedang sibuk.
  3. Syaikh Sayyid Sabiq rahimahullah berkata: Dalam  Syarah Muslim, Imam al-Nawawi  rahimahullah berkata: “Beberapa imam membolehkan jamak bagi orang yang tidak musafir, bila ia ada suatu kepentingan, asal sahaja hal itu tidak dijadikan kebiasaan. Ini juga merupakan pendapat Ibnu Sirin dan Asyhab dari golongan Maliki, dan menurut alKhaththabi juga pendapat al-Quffal dan al-Syasy al-Kabir dari golongan Syafi’i, juga dari Ishak Marwazi dan dari jemaah ahli hadis, serta inilah pula yang dipilih oleh Ibnul Mundzir.
  4. Pandangan Syeikh Ibn Taimiyah rh:
    "Mengenai solat Jama' dimana baginda melakukan solat jama' pada beberapa waktu ketika sibuk berjalan, dan uzur syarie. Sebagaimana beliau menjama'kan solat di Arafah dan Muzdalifah. Beliau juga ada kalanya menjama' solat pada perang Tabuk, apabila beliau keluar bermusafir sebelum gelincir matahari, beliau akan mengakhirkan solat sehingga waktu Asar lalu melakukan kedua-dua solat. Inilah sandaran yang sahih". [Majmu' Fataawa, 27/24].
  5. Terjemahan petikan dari sebuah kitab mazhab Hanbali al-Raudhul Murbi':
    [Dan diharuskan jamak antara yang tersebut itu kerana sakit yang akan ditimpa kesusahan jika ia meninggalkan jamak. Kerana Nabi s.a.w. pernah melakukan jamak ketika tidak dalam keadaan ketakutan dan tidak ketika hujan Dan di dalam satu riwayat lain "tidak dalam keadaan ketakutan dan tidak dalam permusafiran". Ia diriwayatkan oelh Muslim dari Hadis Ibnu Abbas, tidak berkeuzuran selepas yang demikian itu kecuali sakit. Dan sesungguhnya telah sabit keharusan melakukan jamak bagi perempuan yang istihadhah, iaitu sejenis penyakit, dan harus juga bagi perempuan yang menysuskan kerana kepayahan yang dihadapi akibat najis anak. Dan seumpama perempuan yang istihadhah ialah mereka yang lemah dari bersuci atau bertayammun setiap kali mahu bersolat. Atau lemah dari mengetahui waktu seperti kerana buta dan seumpanya. Atau kerana sibuk yang mengharuskannya meninggalkan sembahyang Jumaat dan jamaah.] (Al-Raudhul Murbi', hal. 111)

  1. Terjemahan petikan dari kitab Bidayatul Mujtahid tulisan Ibnu Rusyd:
    [Dan adapun jamak ketika hadir (tidak bermusafir) serta tidak uzur, maka sesungguhnya Malik dan kebanyakan ulamak tidak mengharuskannya. Dan telah mengharuskan yang demikian itu satu jamaah dari golongan al-Zahiri dan Asyhab dari kalangan sahabat Malik.] (Bidayatul Mujtahid, Ibnu Rusyd, vol. 1, hal. 125)





PANDANGAN PERIBADI
Dalam melaksanakan solat jamak kerana kesukaran atau hajat harus diambil perhatian bahawa:

a) Tidak dijadikan kebiasaan sehingga ianya dilakukan dalam keadaan tanpa ada sebab yang benar-benar mendesak kerana perintah asal bagi ibadah solat fardhu ialah dalam waktunya yang sedia termaktub lima kali sehari.

b) Hajat hendaklah benar – benar mendesak dan tidak boleh dielakkan, jikalau ianya (hajat) ditinggalkan maka ianya akan membawa kepada hilangnya maslahat atau kehilangannya kebaikan yang lebih besar.

c) Ianya tidak dijadikan alat untuk mempermain – mainkan agama dan alat untuk mereka yang malas mengerjakan solat untuk mengambil mudah di atas urusan agama.

Kesimpulannya, pada pendapat kami sebagai insan biasa, solat merupakan satu kewajipan yang tidak langsung kami nafikan bersandarkan dalil-dalil Al Quran.
Bagi kami sebagai bakal-bakal doktor, masalah solat jama’ bagi pesakit akan menjadi isu utama bagi kami. Jadi, bersandarkan dalil-dalil nas Al Quran, As Sunnah, Ijma’ Ulama’dan Qias, kami berpendapat bahawa dibolehkan untuk solat jama’ bagi pesakit dan ia adalah harus. Namun, terdapat beberapa garis panduan seperti yang di catatkan diatas yang harus di ikuti bukan hanya melakukan solat jama’ dengan sewenang-wenangnya.
Hadis Rasulullah s.a.w :
1] Solat itu tiang agama, sesiapa yang mengerjakannya, dia akan menegakkan agamanya. Sesiapa yang meninggalkannya, dia akan meruntuhkan agamanya. ( Riwayat Baihaqi )
2] Suruhlah anak-anak kamu mengerjakan solat apabila berusia tujuh tahun dan pukullah mereka jika meninggalkannya bila berumur sepuluh tahun dan pisahkanlah mereka di tempat tidur. (Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Al - Hakim)





KESIMPULAN
Telah jelas bagi kita bahawa sembahyang jamak bukan hanya disyari’atkan ketika dalam musafir. Sekiranya memang ada keperluan yang begitu mendesak maka dibenarkan untuk menjamakkan sembahyang dibolehkan untuk menjamak solat. Hanya apa yang ingin ditekankan jangan kita terlalu bermudah-mudah dalam isu sembahyang jamak ini sehingga menjadi kebiasaan untuk manjamakkan sembahyang tanpa sebab atau kesulitan yang dihadapi seperti diamalkan golongan  syi’ah. Ini adalah kerana hukum asal sembahyang itu adalah mengikut waktu yang ditetapkan oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala sebagaimana firman-Nya: “Sesungguhnya sembahyang itu adalah satu ketetapan yang diwajibkan atas orang-orang yang beriman, yang tertentu waktunya.”

~BUKAN SEKADAR MAINAN DI BIBIR~

In The Name of Allah The Most Merciful



It's being a long time since i haven't opened these blogs..

sudah futur.. dah lama futur dalam blogging2 ni..

masa amat mencemburui kita,, atau kita sangat lemah merancang??
sangat lemah mengatur masa..

hangat2 tahi ayam,, kadang2 nak juga menulis something,,

   thread hari ni, 'BUKAN SEKADAR MAINAN DIBIBIR'

                                'BUKAN SEKADAR SHARING DI FB'
                                       
                                     'BUKAN SEKADAR UNTUK DI'LIKE' ORANG'

 mungkin dah jadi trend dunia sekarang bila usia dah agak2 menjejaki tangga 20..

hati mula bermain madah2 cinta..

bukak blog~~~ CINTA,,
             bukak fb~~~~~~~~~~~~~~CINTA LAGI


esoknya.. bukak lagi~~~ CINTA, CINTA dan CINTA LAGI..


asyik bermain HATI & PERASAAN..

then pergi kuliah, di fakulti ada talk & forum~~~~~ CINTA LAGI

ya, iyanya FITRAH..  CINTA itu FITRAH..

Seharusnya sesuatu yang fitrah adalah anugerah dari Allah..

sesuatu yang amat suci.. amat2 suci...

apa yang menyedihkan bila ramai menyalah ertikannya...

sehinggakan apa yang FITRAH dan SUCI menjadi BARAH dan CACIAN

soal hati dan perasaan bukan perkara main2 yang boleh dipandang enteng,,

namun, sesuatu yang harus diambil serius..

Nak pinjam kata2 Pn Fatimah Syarha, novelis terkenal..



                      '' CINTA INI IBARAT PUASA''

macam mana tu??? peliknya??

analoginya ialah PUASA dan memang cinta ini menuntut kita untuk berPUASA SYAHWAT pun

## seseorang yang berpuasa, kemuadian dia teringatkan makanan untuk berbuka eg: nasi ayam

##"waaaaaaa,, sedapnya makanan ni..nyummm2"

##"rasa cam nak ambik bau je sikit.. ala, bau je"

## lama kelamaan, dia pon mengambil sebiji nasi n letak kat tepi bibir..

## "ala,, bukan makan pon, just nak letak2 tepi bibir je.. x batal puasa pon kan

## "makin sedap la bau dia.. rasa x tahan nak makan

#
#
#
 ## "arghhh.. x tahan, nak makan jugak... nyum2 sedapnya...

hmm, camtu la cinta ni.. macam puasa.. Allah suruh kita tahan nafsu kita..

kalau x tertahan camni la jadinya..

hikmah kenapa Allah larang kita dekati zina..

bahaya yang paling besar kita hadapi sekarang adalah jalan-jalan menghampiri zina itu terlampau besar..



JANGAN DEKATI ZINA, JANGAN HAMPIRI JALAN-JALAN ZINA


BERSAMA PADAMKAN KOTARAN DIHATI..



MUJAHADAH ITU INDAH













Saturday, 13 August 2011

CHOCHOLATE FOR RAYA



HOT PROMOTION!!!!

CHOCHOLATE FOR AIDIL FITRI!!!

FOR YOUR INFORMATION :

1 balang ada 50 biji.
1 balang ONLY RM 25.
1 balang ade MULTIPLE SHAPE.

coklat tu berinti kacang tanah, tak nak pon tak pe.. 


HOMEMADE CHOC!!



BROWN CHOCHOLATE  AND WHITE CHOCHOLATE

WONDERFUL COLOURS..

~MAKE YOUR HARI RAYA MORE SPECIAL~

UNTUK TEMPAHAN CALL : 0136448733

AREA TERENGGANU ONLY













Sunday, 7 August 2011

AIR MINERAL??

BISMILLAH..




MasyaAllah, pejam celik pejam celik
RAMADHAN dah masuk hari kelapan
bulan mulia dimana Allah menjanjikan rahmat dan keampunan kepada hamba2Nya..
Semoga Ramadhanku kali ini lebih baik dan lebih bermakna~~

Malam ni ana nak share sikit pengalaman ana tadi..
ditarbiah direct olehNya hanya kerana segelas plastik air mineral CACTUS??
Huhuhu.. kerdilnya diri ini, lemahnya iman dihati

nak dijadikan cerita, dalam kesyahduan solat tarawikh malam ke8 ramadhan,
dengan alunan ayat al-quran dari imam yang hafiz, suasana yang damai menyejukkan hati sesiapa sahaja yang hadir..
ketika usai solat tarawikh rakaat kesepuluh, mulalah mak cik2 ni membahagi2kan
air mineral kepada para jemaah yang pada mulanya penuh masjid namun akhirnya
tinggal 3 saff je.. Moga Allah memurahkan rezeki mereka yang prihatin bahawa para jemaah ni haus..
hehe..
tapi malangnya malam ni bekalan air mineral x cukup..
dek kerana kelam kabut nak sambung solat, sume air d bahagikan secara rambang dan kebetulan
ana dapat air tu..
lepas tu ana tengok mak cik sebelah kiri ana x dapat air tu, dalam hati ana berkata2..
ana memang niat nak bagi r kat mak cik tu air ni. takut mak cik tu haus..
tapi ana fikir kalau ana bagi skg takut mak cik tu tolak plak, maklum la ana ni lg muda..
sempat la solat 4 rakaat lagi sblm ana betul2 nak ambik tindakan bagi mak cik tu air..
tup tup, on the way muscle2 tangan ni bekerja nak ambik air tu n kasi kat mak cik sebelah,
ada lagi sorang mak cik lagi cepat reflex actionnya.. air dia sampai dulu kat mak cik tu..

entah kenapa, ana terkesima, rasa tertampar dengan peristiwa tu sampai nangis lam solat..
Allah kalau nak tegur direct tu boleh sangat..
straight away Allah nak tegur sikap ana,,, memang ana sangat9x insaf
kalau dah ada niat baik tu teruskan je buat
tak yah nak fikir banyak2, penolakan org ke, pandangan org ke...
niat baik jangan ditangguhkan.. so, rentetan peristiwa tu ana bertekad nak kasi air depan ana ni kat saf belakang.. tak nak fikir byk2 dah.. bicept n tricept bekerja dengan tangkas.. tak nak kene lagi..
pop,, dah selesai letak air kat belakang.. lega rasa, cam air tu satu beban plak~~ ngeee





so, moral of the story..
1. niat baik jangan ditangguhkan tak kira la ape pon niat anda, semoga Allah menilainya
2. jangan asyik duk fikir mnde bukan2 sebelum buat benda tu.. in our daily life kita pon camtu la.. buat dulu baru tgk result camne.. tapi kdg2 x blh jugak.. bertempat lah ye
3. azam ana, kalau boleh ana nak baca quran mcm imam tu, syahdu sgt. tarawih pon x rasa lama.. betapa sedapnya bacaan dia ni.. pada kawan2 n adik2 ana yg dh hafal quran tu, anda sgt2 beruntung. tahniahla pada antum. sesungguhnya antum insan terpilih
4. sesungguhnya tabgan memberi itu lebih baik dari tangan yang menerima.. itu saja entry kali ini, jom hidupkan ramadhan!!!

SURAT SEORANG REMAJA KPD PERDANA MENTERI



SALAM ALAIK..
ANA TERKESIMA APABILA MEMBACA ENTRY NI, SEHINGGAKAN ANA MENGAMBIL KEPUTUSAN UNTUK BERKONGSINYA DISINI.. INI JUGA MERUPAKAN LUAHAN HATI ANA
ANA PON TERINGIN NAK TULIS SURAT MACAM NI.. I'ALLAH SUATU HARI NANTI..

*Surat Seorang Remaja Kepada Perdana Menteri Malaysia, Dato’ Seri Najib
—————————————————————————————-
Assalamualaikum Dato’ Seri.
Saya, Muhammad Muizzuddin bin Zaini. InsyaALLAH Julai nanti genaplah umur saya 19 tahun. Masih berbaki lebih kurang 2 tahun sebelum saya layak mengundi. Tetapi saya yakin dalam ruang demokrasi tidak pula mensyaratkan yang saya hendaklah berumur 21 tahun untuk melayakkan surat saya ini dibaca Dato’ Seri.
Dato’ Seri, saya ingin memperkenalkan diri sebagai remaja yang sangat ingin tahu. Keinginan saya ini menjadikan saya remaja yang tidak hanya terpaku di meja belajar semata. Saya mampu menonton berita hingga ke penghujungnya (tidak di bahagian Sukan semata).
Saya juga mampu membaca suratkhabar dari muka depan hingga ke muka akhir. Saya sering ‘singgah’ di laman-laman sesawang untuk melihat berita-berita yang tidak tersiar di media arus perdana. Saya juga remaja yang suka meladeni buku-buku yang tidak menjadi kegilaan kebanyakan remaja seusia saya.
Tidaklah pula saya katakan yang saya lebih tahu daripada Dato’ Seri, tidak. Saya cuma mahu tegaskan saya adalah remaja yang memerhati. Saya adalah remaja yang bukan kerjanya sehari-hari hanyalah makan, tidur, ‘menelan’ buku teks semata. Saya adalah remaja yang mengikuti rapat perkembangan-perkembangan semasa negara tercinta ini.
Izinkan saya Dato’ Seri untuk memberi pandangan saya. Pandangan seorang budak, seorang remaja. Mungkin Dato’ Seri fikir, apalah ada pada seorang remaja seperti saya. Justeru, suka untuk saya ingatkan pada Dato’ Seri yang InsyaALLAH kelak, kamilah yang akan membuang undi!
Dato’ Seri Najib yang saya hormati, memimpin sebuah negara bukanlah perkara yang mudah. Tidak pernah ia menjadi mudah, tidak boleh ia diambil mudah. Ia adalah persoalan besar dan penting. Persoalan yang diletakkan tinggi di dalam Islam. “Kepimpinan adalah amanah, celaan di dunia, dan penyesalan di akhirat”, begitu sabda Nabi SAW.

DASAR
Saya, yang tohor ilmu dan cetek pengalaman ini percaya bahawa setiap tindakan kita adalah bergantung kepada prinsip yang kita letakkan sebagai neraca asas. Bagi sesetengah orang, mereka meletakkan Demokrasi sebagai neraca asas mereka. Ada yang meletakkan kepentingan peribadi, atau kroni, atau Sosialisme, Liberalisme dan sebagainya. Bagi kita, seorang Muslim, neraca asas yang menjadi dasar pertimbangan kita tentulah ISLAM. Izinkan saya bertanya, apakah Asas Utama kepada setiap tindakan Dato’ Seri?
Apakah Islam? Atau Kepentingan diri, atau kroni, atau selainnya?
Maaf Dato’ Seri, kiranya jawapan Dato’ Seri bahawa asas bagi setiap tindakan Dato’ Seri adalah Islam (saya tak pasti jika Dato’ Seri akan memilih jawapan selainnya), maka saya ada beberapa soalan untuk Dato’ Seri.
Saya amat keliru dengan dasar Program Transformasi Ekonomi yang dibawa Dato’ Seri. Apakah ianya dirangka dengan neraca Islam atau selainnya. Justeru, saya mohon penjelasan Dato’ Seri.
Saban hari saya dan rakan-rakan menerima berita dari segenap pelusuk negara, sama ada dekat dengan kami atau jauh, remaja seusia kami yang MENGHILANG! Iya, ‘hilang’ nyawa kerana penggunaan dadah berlebihan atau kerana perlumbaan haram. ‘Hilang’ maruah dan harga diri kerana amalan penzinaan lewat pergaulan bebas. ‘Hilang’ akal kerana ketagihan ekstasi, pil khayal dan arak. ‘Hilang’ kewarasan hingga tergamak membunuh bayi kecil atau ditinggalkan di jalanan untuk menjadi habuan anjing dan hurungan semut. ‘Hilang’ kemampuan untuk menjadi barisan pelapis kepimpinan negara. ‘Hilang’ arah hinggakan nafsu ‘disembah’ sebagai Tuhan! HILANG Dato’ Seri, HILANG!
Saya begitu terkesan pada pesan Saiyidina Ali KWJ, “Lihatlah pada generasi muda, untuk menilai masa depan ummatnya”. Saya tergamam dan jadi takut Dato’ Seri, melihatkan rakan-rakan sebaya yang hanyut. Apakah sebegini hancur dan punahnya masa depan negara tercinta ini!?

PELAN TRANSFORMASI EKONOMI
Program Transformasi Ekonomi anjuran kerajaan pimpinan Dato’ Seri turut menggariskan perancangan untuk MENJADIKAN MALAYSIA SEBUAH HAB HIBURAN MALAM UNTUK MEMACU INDUSTRI PELANCONGAN. Di atas alasan untuk memperkasa industri pelancongan dan menarik pelancong juga kerajaan pimpinan Dato’ Seri merancang penubuhan kelab-kelab malam terkemuka, menganjurkan konsert utama, melonggarkan garis panduan untuk penghibur antarabangsa dan mempakejkan semula acara antarabangsa seperti Formula 1 dan MotoGP.
Kerajaan Dato’ Seri juga mencadangkan penubuhan zon hiburan di Greater Kuala Lumpur/Lembah Klang, Genting Highlands, Pulau Pinang, Langkawi dan Kota Kinabalu bagi menggandakan pendapatan hiburan malam Malaysia kepada RM1.8 bilion menjelang 2020. Penubuhan enam kelab malam baru yang mampu menampung kehadiran 900 pengunjung pada hujung minggu menjelang awal 2012 akan menyusul. Dua lagi akan beroperasi pada 2013 dan 2014.
Maka menjelang 2014 negara kita akan memiliki sekurang-kurangnya 10 kelab malam di zon hiburan. Rancangannya adalah untuk menghasilkan impak pendapatan kasar negara RM0.7 bilion dan mewujudkan lebih kurang 5,000 pekerjaan baru menjelang 2020. Bagi mencapai hasrat itu, kerajaan Dato’ Seri akan merubah beberapa peraturan hiburan, termasuk membenarkan pelanjutan had waktu beroperasi bagi pusat hiburan malam.
Dato’ Seri juga berhasrat melonggarkan lagi syarat-syarat untuk persembahan artis luar negara. Dan kami telahpun menyaksikan bagaimana seorang penyanyi gay membuat persembahan, memuaskan nafsu remaja-remaja muda dengan kebenaran daripada kerajaan Dato’ Seri.
Izinkan saya ulangi soalan saya Dato’ Seri, apakah Islam diletakkan sebagai neraca timbangan ketika Dato’ Seri merangka, membentang dan membahas idea ini? Ataupun Dato’ Seri punya pilihan lain yang Dato’ Seri lebih suka untuk diletakkan sebagai neraca timbangan?
Yang Amat Berhormat Dato’ Seri, apakah Dato’ Seri penuh sedar bahawa perancangan Dato’ Seri ini adalah perancangan ‘PEMUSNAHAN’ besar-besaran? Ini bukanlah pelan pembangunan ekonomi, ini adalah pelan ‘PEMUSNAHAN’ berskala besar yang akan menjadikan rakan-rakan seusia saya, remaja semuda saya atau lebih muda hancur musnah Akhlaknya, punah-ranah Sahsiahnya.
Iya, Dato’ Seri akan ‘menghancur’ dan ‘membunuh’ pemimpin masa depan, para cerdik pandai generasi akan datang dengan lambakan hiburan dan keseronokan melampau! Saya dan rakan-rakan bakal dihidang dengan acara memuas nafsu yang berterusan. Ini akan menatijahkan hanya satu Dato’ Seri, iaitu hilang upayanya kami untuk menduduki barisan kepimpinan negara suatu masa nanti. Atau apakah pada pandangan Dato’ Seri, yang kami akan menjadi lebih bijak dan pandai kiranya ‘menelan’ hiburan-hiburan ini?

IFF dan AURAT
Dato’ Seri, seolah-olah saya pernah mendengar Saiyidina Umar al-Khattab menegaskan, “Bahawa adalah kita, ummat yang dimuliakan Allah dengan Islam. Sesiapa yang mencari kemulian selain daripada Allah, maka akan dihina Allah”. Terasa-rasa seperti terdengar SA Umar bertitah demikian kerana ia begitu meresap masuk di hati ini.
Dato’ Seri, saya begitu kecewa dan terkesima jadinya waktu melihat Dato’ Seri dan isteri melangkah megah di Festival Fesyen Islam, Monte Carlo tempoh hari. Saya tak dapat mengawal hati untuk berteriak-teriak marah tatkala melihat gambar pakaian-pakaian yang diperaga atas nama “Kelembutan Islam” (Modesty of Islam) yang dinaungi oleh isteri Dato’ Seri dan pastinya dengan izin Dato’ Seri. Saya dan sahabat-sahabat terpinga-pinga dan tertanya-tanya apakah ini pemahaman Dato’ Seri dan isteri mengenai pemakaian di dalam Islam?
Saya dan rakan-rakan jadi jelak dan muak Dato’ Seri, maaflah. Waktu Dato’ Seri ‘bertempik’ berikrar untuk mempertahankan Islam dan Melayu, isteri Dato’ Seri tidak pernah berusaha untuk menyahut seruan suaminya sendiri. Isteri Dato’ Seri tidak pernah kelihatan menutup aurat dengan sempurna. Isteri Dato’ Seri berpeluk mesra dengan orang yang haram bersentuhan (bukan mahram) tanpa segan silu di khalayak ramai. Saya tertanya-tanya, apakah Dato’ Seri meredhai perbuatan isteri Dato’ Seri ini?

JUDI
Bukan sedikit kontroversi yang berlaku waktu Dato’ Seri mengumumkan pemberian lesen kepada syarikat-syarikat tertentu untuk mengurus perjudian sukan di Malaysia pertengahan 2010 lalu. Sukar untuk saya agak apakah harapan Dato’ Seri dengan pemberian lesen-lesen judi ini?
Apakah ini juga satu pelan meningkatkan ekonomi Malaysia? Apakah Dato’ Seri gembira dengan duit yang mencurah masuk, dalam masa yang sama kita melihat betapa hebatnya gejala buruk yang bakal timbul lewat perjudian?
Apakah Dato’ Seri meletakkan neraca BERKAT dan LA’NAT waktu mengemukakan cadangan ini? Apakah Dato’ Seri akan meredhai kiranya rakyat Malaysia memberi sesuap nasi kepada keluarga mereka dengan wang hasil judi yang mereka perolehi? Apakah budaya yang cuba dibentuk Dato’ Seri sebenarnya?
Apakah keputusan-keputusan ini ditimbang dengan neraca agama? Atau Dato’ Seri menggunakan neraca lain sebagai ganti?

KEMISKINAN dan HARGA NAIK
Dato’ Seri orang bangsawan. Keturunan bangsawan. Barangkali jika tidak jadi Perdana Menteri Malaysia pun Dato’ Seri tetap akan hidup senang-lenang mewarisi kekayaan. Menteri-menteri Dato’ Seri juga kaya raya.
Maka tidak kiralah jika hari ini minyak naik 10 sen, 20 sen, 50 sen atau RM 10 sekalipun, Dato’ Seri dan sekalian menteri tidak akan bersusah. Tidak perlu berjerih payah.
Tahukah Dato’ Seri, di celah-celah, ceruk-ceruk kampung atau kota, ada rakyat yang menderita lewat kebejatan ekonomi yang punah hasil ketirisan dan kelemahan pengurusan. Pengurusan yang tidak meletakkan Islam sebagai neraca dan Allah sebagai penilainya adalah pengurusan yang menghancur!
Dato’ Seri, saban hari saya melihat orang-orang miskin dan kesusahan. Tahukah Dato’ Seri, untuk menyekolahkan anak pun sudah membuatkan mereka terpaksa membanting tulang, berusaha keras, apatah lagi untuk menghantar mereka ke menara gading (yang PTPTN lebih menghimpit daripada membantu).
Kadang-kadang, apabila anak-anak yang bersekolah meminta wang lebih untuk buku rujukan tambahan, si ibu atau bapa terpaksa menghulur dalam titis air mata. Sudahlah hutang yuran persekolahan pun masih belum dilunas. Bukan sedikit keringat yang dicurah demi sesuap rezeki halal untuk anak-anak dan keluarga.
Kerajaan Dato’ Seri jangan terlalu bergantung kepada statistik dan kajian untuk menilai kemampuan rakyat. Selamilah sendiri penderitaan rakyat yang terseksa dan merana kerana sistem ekonomi yang menyiksa. Setiap kali harga minyak atau keperluan utama naik, meski sekadar 10 sen atau 20 sen, mengalirlah air mata rakyat yang menanggungnya.
Rakyat benar-benar tersiksa sekarang. Janji tinggal janji, janji tidak pernah dipenuhi. Janji itu dan ini sekadar untuk meraih undi. Waktu menang nanti kami rakyat sudah dilupai. Tinggal kami bermatian berusaha keras sendiri.

SUARA RAKYAT
Waktu rakyat turun ke jalanan berdemonstrasi untuk meluahkan rasa yang terbuku di hati dan berkongsi pedihnya kehidupan dengan Menteri-menteri yang berkuasa, Dato’ Seri menghantar pada kami ‘perusuh-perusuh’ yang membantai tulang lemah dan daging kurus kami. Kami dibelasah dan diinjak-injak umpama binatang korban, umpama tak punya maruah. Kami diherdik dan dicaci. Kami disimbah dengan air kimia yang saya yakin, Dato’ Seri sendiri tidak pernah rasai pedih dan peritnya.
Dan menteri-menteri Dato’ Seri tanpa rasa bersalah menggelarkan kami sebagai perusuh yang cuba menggugat keselamatan negara, beruk-beruk di jalanan yang cuba menarik perhatian.. kalaulah mereka yang menuduh melulu itu bisa memahami pedihnya hati ini.
Semuanya adalah kerana kami rakyat yang mahu berkongsi rasa dengan pimpinan negara. Sudahlah pilihanraya dijalankan dalam keadaan penuh keraguan dan ketidakadilan, ruang media yang disekat, tangan dan kaki kami rakyat diikat, maka ruang kecil untuk bersuara di jalanan inilah, ruang untuk kami menyampaikan rasa pada pemerintah dan pemimpin kami. Sekadar ruang kecil untuk kami bercerita dan berkongsi betapa peritnya kehidupan yang kami rakyat lalui.
Pernahkah Dato’ Seri pedulikan suara kami? Pernahkan selain daripada tarikh pilihanraya Dato’ Seri menjadi begitu cakna pada kami? Pernahkah waktu pandangan rakyat yang tidak menguntungkan Dato’ Seri diambil peduli? Pernahkah Dato’ Seri?
Dato’ Seri bertindak sungguh responsif setiap kali adanya himpunan-himpunan rakyat. Melalui Kementerian Keselamatan Dalam Negeri, Dato’ Seri memastikan kami rakyat yang berhimpun tidak akan berjaya berhimpun dengan aman dan baik. Media di bawah kawalan Dato’ Seri juga menggunakan segala maklumat yang ada untuk memburuk-burukkan kami. Ulama’-ulama’ yang bernaung di bawah Dato’ Seri juga menggali hujah-hujah agama demi membuktikan tindakan kami bersuara adalah bercanggah pada sisi agama.
Dato’ Seri, saya sungguh kecewa dengan setiap tindakan ini. Bukankah perhimpunan anjuran Dato’ Seri pada setiap malam menunggu detik Kemerdekaan dan Awal Tahun Baru, ribuan malahan mungkin ratusan ribu rakyat termasuk golongan muda-mudi datang menyertai. Akhbar arus perdana jugalah yang melaporkan tangkapan demi tangkapan kerana berkhalwat, kerana dadah, kerana berkelakuan tidak sopan pada setiap kali sambutan-sambutan anjuran Dato’ Seri. Apakah pernah himpunan rakyat membantah ketidakadilan dan mahukan sedikit keadilan, pernah menjadi penyebab anak-anak muda ditangkap khalwat?
Dan pernahkah Ulama’-ulama’ muda yang bernaung di bawah Dato’ Seri itu menegur Dato’ Seri kerana program jamuan nafsu tersebut. Tetapi menegur himpunan rakyat yang bersuara sebagai Bughah (derhaka) dan menuju Maksiat!?

REFORMASI
Saya dan juga rakan-rakan adalah remaja muda yang punya sikap, punya pendirian. Kami berazam untuk mengubah keadaan ini Dato’ Seri. Kami berazam dan bertekad bahawa seluruh diri kami akan diperguna untuk memperbaiki keadaan punah ini.
Kaedah merubah itu 2 Dato’ Seri. Pertama, nasihat agar berubah. Kedua, kira gagal, UBAH sendiri. Nasihat sudah saya berikan. Pandangan sudah saya sampaikan. Rakyat lain juga begitu, isyarat sudah mereka sampaikan.
Jika sampai masanya untuk kami membuat pilihan, dan keadaan tidak lagi pulih, percayalah Dato’ Seri, kami sudah membuat pilihan sekarang untuk siapa yang layak menerima undi kami nanti.
Tidak cukup dengan itu, saya dan rakan-rakan, kami adalah remaja muda yang penuh tenaga dan kekuatan. Kami akan gerakkan massa suatu hari nanti agar pentadbiran, pengurusan, pemerintahan, kewangan dan sistem kehidupan yang meletakkan Islam, Keadilan, Kesejahteraan, Keamanan sebagai asas, akan beroleh tempat tertinggi di negara ini.
Dato’ Seri, saya tidak mengancam. Tidak pula mengugut. Saya mengingatkan. Kerana inilah tanggungjawab saya sebagai Mu’min. Bukankah sesama Mu’min itu bersaudara?
Dato’ Seri, mungkin surat ini akan sampai kepada pengetahuan Dato’ Seri, mungkin juga tidak. Kiranya ia sampai ke pengetahuan Dato’ Seri, saya dahulukan dengan permohonan maaf kerana mungkin ada kesilapan saya. Maklumlah, saya remaja muda, mungkin ada silap dan salah pada lenggok bahasanya. Saya juga berterima kasih, iyalah, orang sesibuk Dato’ Seri meluangkan masa untuk mengambil perhatian pada surat saya ini, itu adalah satu penghormatan buat remaja seperti saya.
Namun Dato’ Seri, kiranya ada pada surat ini ataupun tindakan-tindakan remaja muda seperti kami ini yang mungkin lantang menyatakan pendirian hingga mungkin Dato’ Seri terguris hati, kami tidak memohon maaf untuk itu. Kerana Dato’ Seri, INI MEMANG ADALAH PENCAK KAMI!
Sekian, terima kasih.

SESUNGGUHNYA INI JUGA LUAHAN HATI ANA SENDIRI, DAN ANA TAHU DAN PASTI RAMAI YANG MERASAKAN PERKARA YANG SAMA.. WAHAI GENERASI SEKARANG, JANGAN HANYA MENJADI ANAK BURUNG, HANYA MENERIMA SEMATA, TETAPI JADILAH SEORANG INSAN YANG IKATAKAN ULUL ALBAB, BERFIKIR DAN MENILAI SEBELUM MEMBUAT KEPUTUSAN.. BAGI SESIAPA YANG SUDAH LAYAK MENGUNDI TETAPI MASIH BELUM MENDAFTAR, LAKSANAKAN TANGGUNGJAWAB ANDA SECEPAT MUNGKIN. MASA DEPAN NEGARA DI TANGAN KITA..




Tuesday, 2 August 2011

~TEMPAHAN KUIH RAYA~

SALAM ALAIK..

HOHOHO.. RAMADHAN DAH MENJENGUK KITA..

TAK LAMA LAGI SYAWAL AKAN MENJELANG

SEPERTI BIASA, SAYA NAK PROMOTE TUK JUALAN KUIH RAYA..

HOME MADE COOKIES.. KONFEM HALAL
SIAPA2 YANG BERMINAT BLEH KONTEK SAYA (0136448733)

PROMOSI HEBAT!!! SAPE TAK BELI RUGI!!!

TEMPAHAN KHAS UNTUK SESIAPA YG TINGGAL AREA KL DAN KLANTAN SHJ

NI ADALAH SENARAI KUIH2 YANG DIJUAL DAN HARGANYA SKALI..




































BIL
PERKARA
BAHAN
HARGA(RM)
1
SUJI
Minyak sapi
22
2
CHOC ALMOND
Choc rice,Badam
22
3
TOASTED COCONUT
Kelapa,badam
22
4
RED PEARL
Corn,chip,badam
22
5
CASCIDENT
Gajus,choc rice,badam
23
6
SAKURA
Oat,nestum
23
7
SNOW COOKIES
Badam,choc,bread crumble
23
8
CHOC CHIP
Chip,badam,walnut
25
9
HAZELNUT BALL
Hazel choc,nestum
26
10
PISTACHIO
Pistachios,nestum,hawaian coconut,coklat pandan
26
11
HAWAIAN COCONUT
Kacang tanah,hawaian coconut,badam
26
12
STRAWBERRY DELIGHT
Strawberry paste,kelapa
25
13
MOCHA MUNCHIES
Badam,coco crunch
25
14
CHOC CRUMBLE
Pistachio,white choc
25
15
LUXIOUS
Oat,gajus,hazelnut
23
16
STRAWBERRY FINGERS
Strawberry,horlick
23
17
BROWNIES
Kacang , nestum
23
18
POPIA SIMPUL(500 gm)
Kulit popia,udang kering
23
19
POPIA NESTUM(500gm)
Orange paste
23
20
TAT NENAS BULAT
Tat nenas
26
21
TEMPEYEK CILI KACANG TANAH
100 keping
24
22
TEMPEYEK CILI KACANG DHAL
100 keping
24